Sea Sheep or Leaf Sheep

گوسفند دریایی همراه با عکس و فیلم

گوسفند دریایی همراه با عکس و فیلم

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/04/28   غزال لجه

"گوسفند دریایی" یا "گوسفند برگ" یک موجود دریایی است که در اقیانوس زندگی می‌کند و مانند اسمش برای غذا چرا می‌کند. او غذای خود را از روشی خاص تامین می‌کند: از طریق انرژی خورشید.

گوسفند برگ به این دلیل نامگذاری شده چون ظاهری شبیه گوسفند دارند و رنگشان سبز است. بیشتر با نام گوسفند دریایی (Sea Sheep) شناخته می‌شوند. گوسفند دریایی موجودی ظریف است که بدن آن را می‌توان به یک حلزون بدون صدف تشبیه کرد. گوسفندهای دریایی وقتی حضور شما را حس می‌کنند، پنهان نمی‌شوند و فرار نمی‌کنند. یک زندگی ساده دارند و به روی جلبک‌ها می‌چرخند و چرا می‌کنند.

گوسفند دریایی جزو دسته نرم‌تنان و بی‌مهرگان دریایی قرار می‌گیرد که دارای چشمان مهره‌ای سیاه رنگی است که نزدیک به هم قرار دارند. شاخک‌های سبز رنگ از بدن سفید او بیرون زده که نوک سیاه رنگ دارند. مردم مجذوب گوسفند برگی می‌شوند زیرا چهره‌ای زیبا و شکلی جالب دارد. گونه‌های بی شماری از آن در فیلیپین یافت می‌شوند.

 

اندازه و تولید مثل گوسفند دریایی

طول گوسفند دریایی بالغ حداکثر تا هفت یا هشت میلی‌متر رشد می‌کند و بین شش ماه تا یک سال زندگی می‌کند. گوسفندهای دریایی هرمافرودیت هستند (دارای اندام‌های تناسلی نر و ماده) و برای تولید مثل باید با دیگری جفت شوند. تخم‌ها به لاروهای پوسته‌دار تبدیل می‌شوند که یک یا دو هفته را در پلانکتون سپری می‌کنند. سپس پوسته‌های خود را دور می‌‎اندازند و زندگی خود را به عنوان یک حلزون کوچک شروع می‌کنند.

گوسفند دریایی فتوسنتز می‌کند

گوسفند برگ روی Avrainvillea، نوعی جلبک نمدی که در بسترهای نرم، مانند سیلت یا ماسه ریز رشد می‌کند، زندگی می‌کنند. آن‌ها در صخره‌های مرجانی یافت نمی‌شوند، بلکه در کنار صخره‌های مرجانی یافت می‌شوند. گوسفند دریایی تمام عمر خود را برای آن گونه جلبک صرف می‌کند و شما اغلب می‌توانید یک کلونی کامل از آن‌ها را در آن‌جا ببینید. گاها تا 15 یا 20 مورد را روی یک تیغ جلبک می‌توان دید. همچنین گاهی اوقات می‌توانید توده تخم آن‌ها را ببینید که بصورت مارپیچی کوچک هستند. 

جلبک Avrainvillea علاوه‌بر اینکه خانه گوسفند دریایی است، منبع تغذیه آن‌ها نیز می‌باشد. گوسفند دریایی به عنوان گونه‌ای از حلزون دریایی «شیره‌خوار»، جلبک‌ها را می‌چرند (مثل گوسفند)، کلروپلاست‌های آن (ساختارهای درون سلول‌های جلبک حاوی کلروفیل، رنگدانه فتوسنتزی سبز) را می‌مکد و آن‌ها را تا 10 روز در بافت‌های خود نگه می‌دارند، فرآیندی که به آن کلپتوپلاستی می‌گویند. انجام این کار به گوسفند دریایی اجازه می‌دهد تا از طریق فتوسنتز، که معمولا تنها توسط گیاهان انجام می‌شود، تغذیه کنند.

گوسفند دریایی یکی از معدود موجودات چند سلولی است که می‌تواند عمل فتوسنتز را انجام دهد. تصور کنید سالاد خورده‌اید و کلروپلاست موجود در آن را در دستگاه گوارش خود نگه می‌دارد و برای تغذیه فقط باید خود را زیر نور خورشید قرار دهید.

علاوه‌بر این‌ها، کلروپلاست جلبکی از گوسفندان دریایی محافظت می‌کند و به آن رنگ سبز برای استتار و دفاع شیمیایی برای جلوگیری از حمله شکارچیان می‌دهد.

 

تهدیدات زیست محیطی برای گوسفند دریایی

گوسفندان دریایی در خطر انقراض نیستند، اما همچنان با تهدیدهایی برای بقا از جمله از دست دادن زیستگاه مواجه هستند. اعمالی مانند ماهیگیری غیرقانونی و ماهیگیری مخرب (مثلاً با استفاده از دینامیت یا سیانور) زیستگاه‌های دریایی را تخریب کرده و حیوانات ساکن در آن زیستگاه را می‌کشد. در حالی که این روش‌ها در فیلیپین غیرقانونی است، ماهیگیری غیرقانونی و  مخرب همچنان در این کشور ادامه دارد.

تغییرات اقلیمی نیز روی زیستگاه حلزون دریایی تأثیر می‌گذارد. طوفان ها، بخصوص در فیلیپین که هر سال به طور متوسط 20 طوفان دارد، می‌تواند به مناطق دریایی آسیب برساند و با امواج و جریان‌های قوی، گردبادهای شنی ایجاد می‌کند که می‌تواند گوسفندان دریایی را جابجا کرده و جلبک‌هایی را که در آن‌ها زندگی می‌کنند از بین ببرد. اقیانوس‌های اسیدی‌تر نیز می‌توانند رفتار حیوان را تغییر دهند.

پلاستیک خطر دیگری برای این گونه به همراه دارد. از 1.9 میلیون تن زباله‌های پلاستیکی، بیش از یک سوم آن بدلیل مدیریت نادرست فیلیپین به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و این کشور را به سومین مشارکت کننده بزرگ در تولید زباله‌های پلاستیکی دریایی تبدیل می‌کند. خوردن میکروپلاستیک‌ها می‌تواند دهان گوسفند دریایی را مسدود کند یا در دستگاه گوارش آن تجمع کند.

 

غواصی برای دیدن گوسفند دریایی

گوسفند دریایی اولین بار در سال 1993 در جزیره کوروشیما ژاپن کشف شد، اما به طور گسترده در سراسر آسیا پراکنده شده است. همچنین در مناطقی مانند سنگاپور، تایلند و مثلث مرجانی، مالزی، فیلیپین، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان و تیمور شرقی مشاهده شده است.

بهترین زمان برای بازدید در ماه‌های دسامبر تا می است که آب‌ها آرام و فصل طوفان به پایان رسیده است. 

از آن‌جایی که گوسفندان دریایی فتوسنتز می‌کنند، می‌توان آن‌ها در عمق 9 تا 18 متری در اقیانوس پیدا کرد، جایی که نور خورشید می‌تواند نفوذ کند. به دلیل اندازه کوچکشان ممکن است پیدا کردن گوسفندان دریایی دشوار باشد. بهتر است یک راهنمای غواصی محلی که می‌داند کجا او را در سایت غواصی خاص پیدا کند، با خود ببرید.

بیشتر بخوانید: فیتوپلانکتون‌ها

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/04/28   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
رضا عابدی
1403/01/16 11:23
چه باحال که هم ظاهری هم رفتاری شبیه گوسفند هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:36
درود، بله واقعا همینطوره و بخاطر همین این اسم رو داره.
عاطفه
1403/01/16 11:20
خیلی مطلب باحالی بود در خلیج فارس هم هست گوسفند دریایی؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:39
درود، فکر نمیکنم تا بحال دیده نشده ولی انواع آن در فیلیپین موجود میباشد.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن