گرم شدن زمین چه پیامدهایی دارد؟

گرم شدن زمین چه پیامدهایی دارد؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/20   غزال لجه

پیامدهای گرم شدن کره زمین

آب شدن کوه‌های یخ

آب شدن یخچال‌های قطبی تاثیرات بسزایی بر زندگی انسان و حیوانات دارد. به دلیل گرمایش زمین سطح آب دریا ها افزایش یافته است و به دنبال این سیل هایی اتفاق می‌افتد که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد. علاوه بر افزایش سطح دریاها، گونه‌های جانوری بسیاری نیز در خطر قرار دارند که این موضوع تعادل اکوسیستم را بر هم می‌زند.

بخش‌هایی از قطب در حال نابود شدن هستند که آب آن‌ها مستقیما به اقیانوس‌ها سرازیر می‌شود. افزایش دما تهدید جدی‌تری برای حیات وحش و کل اکوسیستم در این مناطق می‌باشد. با آب شدن یخ های قطب مجموعه‌ای از رخدادها در حال اتفاق است که هرگز برگشت‌پذیر نیستند.

 

تغییر اقلیم

الگوهای نامنظم آب و هوایی همین الان هم خودنمایی می‌کنند. افزایش باران در ناحیه‌های قطبی و زیر قطبی قابل مشاهده است. افزایش گرمای زمین یعنی افزایش تبخیر بیشتر و در نتیجه افزایش باران. گیاهان و حیوانات به آسانی نمی‌توانند با افزایش بارندگی خود را وفق دهند. گیاهان احتمالا نابود می‌شوند و حیوانات سر به کوچ سپاری می‌گذارند. در نتیجه کل اکوسیستم به خطر می‌افتد.

 

خشکسالی

با جاری شدن سیل ساوانا، زیر سیل فرو می‌رود. اما خشکسالی دیگر نقاط جهان را در بر می‌گیرد. با افزایش گرما، خشکسالی در مناطقی همچون ایران اقزایش یافته است، با افزایش موج گرما و کاهش باران جنگل‌ها سر به نابودی گذاشته‌اند.

 

بیماری‌ها

با افزایش بارندگی بیماری‌هایی مانند مالاریا شانس بیشتری برای شیوع پیدا می‌کنند، دما افزایش می‌یابد و به دنبال آن موج گرما مردم را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد.

 

طوفان‌های پی در پی

 با افزایش گرمای زمین، دمای اقیانوس‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه اقیانوس هوای اطراف خود را گرم‌تر می‌کند که نتیجه‌ی این گرم شدن طوفان می‌باشد.

 

افزایش سطح دریاها

آب شدن یخ‌های قطب و کاهش ورود بخار آب به جو، سطح آب دریاها را افزایش می‌دهد، بسیاری از مناطق ساحلی به زیر آب فرو خواهند رفت، با افزایش سطح آب دریا و کاهش مناطق قطبی بر شدت گرم شدن زمین افزوده می‌شود. در حال حاضر این خطر بزرگ‌ترین تهدید برای شهرهای ساحلی به حساب می‌آید.

 

کشاورزی

گرمایش زمین کشاورزی را نیز تهدید می‌کند. با افزایش دما گیاهان قادر به ادامه حیات نخواهند بود، گیاهان یکی از مهم‌ترین منابع غذایی انسان‌ها محسوب می‌شوند. با نابودی آن‌ها قحطی نیز پیش خواهد آمد، کمبود غذا نیز باعث جنگ و کشمکش در مناطقی از جهان خواهد شد. بسیاری از کارشناسان قدرت‌گیری داعش را نتیجه‌ی خشکسالی سوریه و عراق می‌دانند.

 

موج گرما

اگر فکر می‌کنید افزایش دما در سال‌های اخیر شوکه کننده است، در سال‌های آینده نیز اوضاع بدتر خواهد شد.

 

آتش سوزی‌های افسار گسیخته

با افزایش گرمای زمین افزایش آتش‌سوزی‌های طبیعی خود را در نقطه نقطه‌ جهان به رخ خواهند کشید. هر بار طولانی‌تر می‌سوزند و هر بار دی اکسید کربن بیشتری به هوا وارد می‌کنند.

 

بارندگی‌های سهمگین

رخدادهای دیگری همچون بارندگی‌های شدید با افزایش گرمای زمین به وقوع خواهد پیوست. گرمایش زمین طوفان‌های بیشتری را به وجود خواهد آورد، شهرهای ساحلی که اکنون با خطر افزایش سطح دریا دست و پنجه نرم می‌کنند با افزایش بارندگی مشکلات خود را دو چندان خواهند دید.

 

فصل‌های کوتاه و بلند

از هر فصلی که لذت می‌برید در آینده آن‌ها را زودتر یا دیرتر، طولانی‌تر یا کوتاه‌تر تجربه خواهید کرد.

 

محصولات

هنگامی که تغییر الگوهای فصلی فراگیر شود و سیل به دلیل افرایش سطح دریا زمین‌ها را در نوردد، شانس محصولات برای به بار نشستن بسیار کم می‌شود. هنگامی که صنعت فرآورده‌های غذایی تعادل خود را از دست دهد، وضعیت اقتصادی بسیار ناگوار خواهد بود.

 

اقیانوس‌ها

با افزایش گرمای زمین مرجان‌های دریایی نابود شده هر روز در حال افزایش است. نابودی مرجان‌های دریایی مهر باطلی است بر حیات اکوسیستمی که هزاران سال به رشد خود ادامه داده است.

 

خطرات سلامتی

با گیر افتادن بیشتر دی اکسید کربن در اتمسفر، نفس کشیدن سخت‌تر خواهد شد. اگر گرمایش زمین ادامه پیدا کند. کشورها باید منتظر هزینه‌های سنگین درمان ناشی از آلودگی هوا باشند.

 

انقراض حیوانات

شیرهای با صلابت، پرندگان آزاد، فیل‌های عظیم و جثه و فوک‌های زیبا در آن خودنمایی می‌کنند. حال طبیعتی را تصور کنید بدون همه‌ی این‌ها.

 

بحران اقتصادی

با کاهش وحشتناک محصولات و تولیدات چه بر سر اقتصاد خواهد آمد. بدون همراهی طبیعت صنعت غذا زمین‌گیر خواهد شد. بدون منابع غذایی برای تغذیه‌ جهان، تولید ورشکسته خواهد شد. گرسنگی یقه‌ جهان را می‌گیرد و دشمن شماره یک انسان می‌شود.

 

کیفیت هوا

با گرمایش کره زمین هوا نیز کیفیت خود را از دست می‌دهد، هم اکنون کیفیت هوا در بعضی از نقاط جهان ناگوار است. در ایران شهرهایی مانند تبریز، تهران، زابل و اهواز با این مشکل شدیدا درگیر هستند.

 

کاهش جمعیت

اگر گرمایش زمین به همین صورت پیش برود، جمعیت زمین تا ۷۵ درصد کاهش خواهد داشت. با گسترش طوفان‌های سهمگین، سیل، زلزله و آتش سوزی‌های طبیعی نصف جمعیت زمین از بین خواهد رفت. ۲۵ درصد دیگر جان خود را به دلیل آلودگی هوا و بیماری‌های مربوط به آن از دست خواهند داد.

 

انقراض انسان

جمعیت باقی مانده‌ی زمین باید برای مصرف روزانه‌ی خود به دنبال منابع جایگزین انرژی باشد. مدتی طول نخواهد کشید که دومینوی تغییرات جهانی به سراغ انسان بیاید و نهایت به پایان کار انسان‌ها ختم خواهد شد.

 

قطع منابع انرژی

با شدت گرفتن طوفان‌ها امکان قطع دسترسی انسان به منابع انرژی به شدت افزایش خواهد یافت.

 

آب سالم

منابع آب سالم با افزایش دمای زمین بسیار محدود خواهد شد.

 

نابودی کشورها

کشورهایی مانند گرینلند نابود خواهند شد و به آتلانتیس خواهند پیوست.

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه و عوامل گرمایش زمین

1402/10/20   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
neda
1402/12/20 12:56
daghighan hamin alan dar sistan balochestan ahvaz va gheyre seyl miad va shomal barandegi besiar kam va in taghire eghlim ast
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:13
درود، درسته همه‌جای دنیا تغییر اقلیم داره اتفاق می‌افته و متاسفانه خیلی بده.
ابراهیم
1402/12/20 12:35
واقعا چقدر تلخ و وحشتناک میشه
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 12:45
درود، درسته و اگه ما کمک نکنیم متاسفانه اتفاقهای بدی برای زمین پیش میاد.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن