راه‌های جلوگیری از گرمایش زمین چیست؟

راه‌های جلوگیری از گرمایش زمین چیست؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/25   غنچه گل‌بافیان

راه‌های جلوگیری از گرمایش زمین

• در خانه از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنید.

برای تامین برق خانه به سراغ شرکت‌هایی بروید که حداقل نیمی از انرژی خود را از باد یا خورشید تامین می‌کنند و گواهی نامه‌های معتبر بین‌المللی دارند.

 

• در و پنجره‌ها را عایق‌بندی کنید.

بیشترین انرژی که ما مصرف می‌کنیم برای گرم کردن و یا سرد کردن خانه است، پس با درزگیری در و پنجره و عایق‌بندی آن‌ها انرژی زیادی را می‌توان ذخیره کرد.

 

• از لوازم برقی بهینه‌سازی‌شده استفاده کنید.

بهینه‌سازی انرژی ارزان‌ترین راه برای کاهش انتشار گازهای مضر است، وقتی قصد خرید یخچال، ماشین لباس‌شویی و دیگر لوازم برقی را دارید به برچسب انرژی آن‌ها دقت کنید تا بفهمید که کدام یکی از آن‌ها بازده بالاتری دارد.

 

• آب را هدر ندهید.

صرفه‌جویی در آب هم می‌تواند آلودگی کربنی را کم کند، چون انرژی زیادی صرف پمپاژ، گرم شدن و تصفیه آب می‌شود. پس مدت زمان استحمام را کم‌تر کنید و در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. اگر از هر ۱۰۰ خانه فقط یک خانه در مصرف آب صرفه‌جویی کند در این صورت در سال حدود ۱۰۰ میلیون کیلو وات ساعت در مصرف برق صرفه جویی می‌شود جالب است که با همین کار ساده جلوی ۸۰ هزار تن آلودگی گرمایشی هوا گرفته می‌شود.

 

• مصرف غذای خود را کنترل کنید.

تقریبا ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشوری مثل آمریکا صرف رشد، فرآوری، بسته‌بندی و حمل و نقل غذا می‌شود اما حدود ۴۰ درصد این غذا‌ها بدون استفاده باقی می‌مانند و به زباله تبدیل می‌شوند پس با هدر ندادن غذا، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. از آن‌جایی که برای پرورش چارپایان انرژی زیادی مصرف می‌شود غذاهای گوشتی نقش زیادی در صرفه‌جویی انرژی دارند.

 

• از لامپ کم مصرف استفاده کنید.

لامپ‌هایی که در آن‌ها از ال ای دی استفاده شده ۸۰ درصد کمتر از لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند، از طرفی هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهند.

 

• پریزها را از برق بکشید.

تعداد لوازم برقی که در خانه‌ها استفاده می‌شوند شاید چندان به چشم نیایند اما اگر شروع به شمارش آن‌ها کنید احتمالا تعداد آن‌ها حتی از ۱۰ مورد هم بیشتر می‌شود تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، ماشین لباس‌شویی، آب‌میوه‌گیری و…

اگر می‌خواهید نقشی در کاهش گرم شدن هوا داشته باشید همین که کارتان با این لوازم تمام شد آن‌ها را از برق بکشید و کامپیوتر یا گوشی موبایل را طوری تنظیم کنید تا بعد از این که مدتی استفاده نشدند به حالت استند‌بای بروند.

 

• ماشینی با سوخت بهینه بخرید.

ماشین‌های تمام الکتریکی و هیبریدی هم در سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و هم در پول.

 

• حواستان به باد لاستیک ماشینتان باشد.

اگر باد لاستیک تنظیم باشد خودرو بنزین کمتری را استفاده می‌کند، به غیر از لاستیک‌ها به فیلتر هوا هم توجه کنید چون به طور غیر مستقیم نقش زیادی در آلودگی هوا دارند.

 

• به هواپیما، قطار و اتومبیل دوباره فکر کنید.

شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که مردمش عادت به پیاده روی دارند و سیستم حمل و نقل عمومی‌اش هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کند و هم هوا را تمیز نگه می‌دارد. کمتر از هواپیما استفاده کنید چون حمل و نقل هوایی یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هواست، می‌توانید به جای هواپیما به گزینه دیگری مثل قطار فکر کنید.

بیشتر بخوانید: گرم شدن زمین چه پیامدهایی دارد؟

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/10/25   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
بهنام
1402/12/20 12:51
دم شما گرم که به این مسایل اهمیت میدین
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:10
درود، ممنون از لطف شما اگر همه مثل شما واسشون مهم باشه دنیا گلستان میشه.
رضا
1402/12/20 12:30
درود بر شما ممنون از این وبلاگ مفید اما مگر در ایران امکانات برای پنلهای خورشیدی هست که ما تغییر انرژی بدیم
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 12:47
درود، بله خوش‌بختانه شرایط و امکانات وجود داره. برای تغییر انرژی.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن