4 تکنیک برای گرم ماندن در غواصی

4 تکنیک برای گرم ماندن در غواصی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/25   متین سعیدی

۴ تکنیک مهم برای گرم ماندن در غواصی

 

شما بهتر است بدانید در آب‌های سرد یا دمای آب‌های منفی ده درجه سانتی گراد که می‌خواهید غواصی کنید، باید از تجهیزات مخصوص و لباس خشک استفاده کنید. حتی گاهی باید از گرمایش الکتریکی استفاده کنید. شما باید مطمئن باشید که تجهیزات‌تان کامل و مناسب با این دما از آب است تا غواصی ایمن داشته باشید. با این حال دانستن چند نکته مهم در این امر برای شما لازم است. ما دانش و تجربه خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

1. شاید باورتان نشود اما باید یاد بگیرید احساس سرما را درک کنید

قطعا برای شما عجیب است اما باید بدانید بهترین منبع گرما هنگام غواصی دمای بدن خودتان است که بدن تولید می‌کند. داشتن فعالیت زیاد اما نه طوری که شما را خسته کند توصیه می‌شود. داشتن فعالیت و حرکت در زیر آب بهتر از سکون و شناور بودن است. ما در حین غواصی همیشه خنک می‌شویم اما نباید سردمان شود یا به ندرت یخ کنیم. شما باید عادت کنید تا بدنتان را آموزش دهید که بتواند احساس سرما و خنک شدن را تفکیک کند. چون با شروع احساس سرما شما دمای بدن را از بازوها و پاها از دست می‌دهید و این امر باعث هیپوترمی می‌شود شما در شرایط یخ زدکی باید غواصی را کنسل کنید و به سطح آب بیایید. اما باید یک مژده به شما بدهم که شما با سرسختی و تمرین می‌توانید تحمل سرما را افزایش دهید.

 

2. درست تغدیه کنید.

شما باید قبل و بعد از غواصی خوب غذا بخورید. غذا خوردن یک موضوع مهم برای غواص است. اما مردم میزان تاثیر غذا را در غواصی کم می‌دانند و جدی نمی‌گیرند. تاثیر مصرف غذا را در آب سرد جدی بگیرید. برای تولید گرما بدن انرژی مصرف می‌کند. مخصوصا در آب‌های صفر تا منفی 6 درجه، بسیار بدن نیاز به انرژی دارد. کربوهیدرات بسیار مهم است. بعد از غواصی آبگوشت گرم بسیار مفید است. آب‌رسانی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: تغدیه در غواصی

 

3. استفاده از کرم قبل از غواصی بسیار مفید است.

قسمت‌هایی از بدن که مستقیماً با آب سرد در ارتباط است را به هنگام ورود به آب چرب کنید. سرما و انجماد مغز کم‌کم در ابتدا شدید است ولی با مرور زمان از بین می‌رود اما در هنگام غواصی‌های زیاد و تکراری لب‌های شما خشک می‌شود. گونه‌ها و لب‌ها را حتما چرب کنید.

هر چقدر چربی بیشتر، بهتر

 

4. هوا به شما کمک می‌کند.

خیلی از غواصان به خاطر عدم کنترل شناوری از لباس خشک استفاده نمی‌کند. این یک قائده کلی در خصوص لباس خشک است. هوا دقیقا همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. هر چه لباس زیر درای سوت کرکی‌تر باشد بهتر است. بدن شما قابلیت گرم کردن هوا را دارد.

 شما تمایل دارید که هوا بتواند آزادانه از نوک انگشتان دست تا نوک انگشتان پا حرکت کند، بنابراین داشتن جوراب و دستک‌های تنگ توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، تفاوت زیادی در گرما با استفاده از دستکش‌های سه انگشتی یا حتی دستکش‌های دارای انگشت شست، در مقایسه با دستکش‌های مخصوص لباس خشک پنج انگشتی که به طور مستقیم به درای سوت وصل می‌شد وجود دارد. در تجربه‌های شخصی‌ای که داشتم، زمان غواصی، داخل دستکش سه انگشتی می‌توانستم سه لایه دستکش دیگر نیز استفاده کنم.

 

 

در آخر باید بگویم…

شما باید موقعیت غواصی خود را پیدا کنید و باید تمرینات مقابله با سرما را تمام و کمال انجام دهید. یاد بگیرید چگونه در آب سرد غواصی کنید و چگونه در آب سرد از بروز سرما زدگی جلوگیری کنید. به این وبلاگ امتیاز دهید و نظر خود را ثبت کنید تا ما بتوانیم با انرژی بیشتری برای شما مطالب مفید  برای آموزش غواصی را به اشتراک بزاریم.

 

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/25   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
علیرضا
1403/02/04 17:50
وت سوت مهمترین عامل برای گرم ماندن است؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:34
درود، درسته وت سوت خیلی در گرم ماندن بدن در آب تاثیر دارد.
محمد
1403/02/03 23:26
برای خنک شدن هم راهی هست؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:14
درود، خیر همان آب دریا خنک هست.
مریم
1403/02/03 19:37
فکر میکنم لباس از همه مهمتر باشه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:22
درود، کاملا درسته دوست من.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن