برای غواصی دندان عقلم را جراحی کنم یا نه؟

برای غواصی دندان عقلم را جراحی کنم یا نه؟

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/27   متین سعیدی

دندان عقل آخرین دندان آسیا است پزشکان خود آن را مولار یا (M3) نامیدند. این دندان‌ها دائمی هستند و در اوایل نوجوانی طاهر می‌شوند. وجود دندان عقل برای غواصان بهتر است. 4 دندان عقل داریم که در انتهای فک بالا و پایین در هر دو طرف قرار دارند. شما باید بدانید پزشکان برای بهداشت بیشتر و توصیه به کشیدن دندان عقل دارند ولی اگر فک غواص جا داشته باشد نیازی به کشیدن این دندان نیست.

گاهی دندان عقل برای افراد اذیت کننده است. چون مساعد پوسیدگی و عفونت بافت نرم است. تقریبا یک سوم دندان‌های عقل در جای خود قرار نمی‌گیرند.دندان عقل برای رشد به بقیه دندان‌ها فشار می‌آورد گاهی روی دیگر دندان‌ها قرار می‌گیرد. در این صورت باید کشیده شود.

 

چرا دندان عقل عفونت می‌کند؟


ایمپکشن (گیر کردن) مانع تمیز کردن کامل دندان می‌شود، که منجر به تجمع باکتری‌ها می‌شود و ممکن است باعث عفونت شوند. این عفونت که پریکورونیت نامیده می‌شود، معمولاً بافت نرم اطراف تاج دندان عقل را درگیر می‌کند. عفونت دندان عقل باعث درد و تورم می‌شود. در برخی موارد باعث محدود شدن در حرکت فک می‌شود. به ندرت هم باعث تهدید زندگی می‌شود. برای درمان نیاز دارید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و با آب نمک شستشو دهید. البته گاهی عفونت به دندان مجاور هم سرایت می‎‌کند. گاهی دندان‌های بهم چسبیده باعث تومور یا کیست‌های عفونی می‌شود.

برای غواصی باید خوب دقت کنید.

 

 

عوارض جراحی دندان عقل

سینوزیت حاد یا عفونت از عوارض شایع این جراحی است. گاهی لخته خون تازه شکل گرفته قبل از بهبود کامل زخم جذب بدن می‌شود. استخوان و اعصاب در معرض آسیب قرار می‌گیرند که به آن حفره خشک می‌گویند.

 

چرا جراحی دندان عقل سینوزیت حاد می‌دهد؟

دندان عقل فک بالا معمولاً نزدیک سینوس قرار دارد و می‌تواند استخوان نازک بین دندان و سینوس را تحت تأثیر قرار دهد. می‌تواند منجر به عفونت و به ندرت باز شدن مسیری از سینوس به داخل دهان شود. سینوزیت حاد فک بالا بدون عارضه، معمولاً به درمان با آنتی‌بیوتیکی پاسخ می‌دهد. باز شدن مزمن یا سینوزیت مزمن ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

 

جراحی دندان عقل با غواصی ارتباط دارد؟

طی4 حالت دندان عقل برای شما مشکل ساز می‌شود.

1. اگر دندان را قبل از غواصی بکشیم احتمال خونریزی وجود دارد. بنابراین از انجام غواصی بلافاصله بعد از جراحی خودداری کنید.

2. دندان درد، عفونت بافت نرم، فشار دندان می‌تواند در غواصی چالش برانگیز باشد.

3. بی‌حسی می‌تواند برای شما ایجاد خطر کند و امکان ظهور عوامل احتمالی وجود داشته باشد. دندان‌‌های عقل که عمیق هستند منجر به آسیب جدی فک می‌شوند.

4. نرمی فک کمتر اتفاق می‌افتد اما داریم و در مواردی کیست‌های بزرگ بعد از جراحی دیده شده است. گاهی بازگشت به غواصی باعث خزر شکستگی فک می‌شود. 

 

برای غواصی چه کار کنم؟

اگر هنوز تورم دارید می‌تواند باعث اختلال گاز نیتروژن در هنگام فشار زدایی شود. بیماری برداشت فشار در ناحیه کوچکی از فک بعید به نظر می‌‌رسد اما می‌تواند مشکل ساز شود. داروهای ضد درد در غواصی می‌تواند خطر نارکوز گاز بی اثر را افزایش دهد و تصمیم گیری را در زیر آب افزایش می‌دهد.
اگر بعد از عمل جراحی کشیدن دندان هنوز علائم دارید، باید از غواصی تا زمانی که علائم از بین بروند پرهیز کنید.

حداقل چهار تا شش هفته  بعد از جراحی غواصی نکنید.

تا زمانی که دارو مصرف می‌کنید غواصی نکنید. 
مطمئن شوید که می‌توانید بدون درد یا ناراحتی دهنی (mouth peace) را به مدت طولانی در دهان نگه دارید.

باید بدانید که مشکلات سینوسی برای شما ایجاد نشده و این امر با تصویر برداری صورت می‌گیرد.
 

 

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/27   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
مریم
1403/02/04 17:49
امان از وقتی که مشکل دندان باشه تو غواصی
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:14
درود، بله درسته خیلی مشکل اساسی هست.
رضا
1403/02/03 23:25
مشکلات دندان خیلی تاثیر داره
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:10
درود، بله خیلی مهمه دندان در غواصی.
افشین
1403/02/03 19:36
فشار بالا دندان را داغون میکنه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:04
درود، بله درسته کوچکترین مشکل در دندان نمیزاره غواصی کنیم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن