قسمت دوم

توتیای دریایی

توتیای دریایی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1399/12/13   وحید موقوفه‌ای

تمام خارهای توتیا سمی هستند اما درصد سم خارهای آن‌ها با هم متفاوت است. این سم خطرناک نیست و فقط می‌تواند سبب درد شدید یا خفیف شود. توتیای دریایی سیاه با خارهای بلند فراوان‌ترین گونه توتیا است که در اندازه‌های مختلف در اکثر قسمت‌های کم عمق دیده می‌شود. بیشتر آسیب توتیا به غواصان و شناگران بی‌احتیاط وارد می‌شود. هنگامی که بدن و مخصوصا پای افراد با نوک تیز توتیا برخورد می‌کند خار به بدن فرو رفته و می‌شکند و ممکن است تکه‌ای از خار در بدن فرد باقی بماند. اما گاهی هم هیچ خاری در بدن باقی نمی‌ماند و فقط جای برخورد خار توتیا به‌صورت نقطه‌های سیاه رنگ نمایان می‌شود.

خار توتیا

در زمان برخورد خار با بدن بلافاصله ناحیه آسیب دیده دچار سوزش شدید می‌شود و بعد آن ناحیه متورم و قرمز می‌شود و درد افزایش می‌یابد. درد از چند ساعت تا ماه‌ها ممکن است باقی بماند. گاهی همان ناحیه دچار خارش‌های شدید می‌شود. باید توجه داشته باشید اگر خاری در پوست باقی مانده است را در همان ابتدا  از بدن خارح کنید ولی اگر خاری وجود ندارد و شما مطمئن هستید که خار در بدن فرد باقی نمانده، تحت هیچ شرایطی اقدام به خارج کردن سیاهی‌های داخل پوست نکنید. اگر خار را خارج نکرده باشید ممکن است عفونت کند. اگر خارها در جای حساس بدن مثل سر و سینه و نخاع هستند، حتما از پزشک بخواهید که خارها را خارج کند.

خار توتیای دریایی

خطرناک‌ترین گونه‌ی توتیا، توتیای گلی می‌باشد زیرا قدرت سمش بیشتر از بقیه گونه‌ها است. توتیای گلی خار سمی ندارد اما داخل اندام گل مانندش آرواره‌هایی به شکل گاز انبر قرار دارد که حاوی سم استو بر روی آن‌ها موهای بسیار ریزی وجود دارد که گیرنده‌های حسی هستند. به محض تماس بدن هر جانوری با این موها و تحریک آن‌ها فورا آرواره‌ها بسته می‌شود و نوک تیز آرواره‌های گاز انبری به داخل بدن جانور فرو رقته و سم تزریق می‌کند.

توتیای گلی

پیشگیری

  1. کنترل شناوری در حین غواصی و شنا بسیار بسیار مهم است.
  2. در حین غواصی بهتر است از بوت و دستکش استفاده کنید.
  3. از قدم زدن و شنا کردن در آب‌های آلوده جدا خودداری کنید.
  4. از برداشتن و دست زدن به توتیا جدا خودداری کنید.
  5. برای غواصی بهتر از کف دریا همیشه فاصله داشته باشید.
  6. در هنگام شب به دقت مراقب شناوری خود باشید.
  7. در دریای طوفانی و آب‌هایی با دید محدود غواصی نکنید.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با غواصی

کمک‌های اولیه

  1. خونسرد باشید و به مصدوم کمک کنید هرچه سریعتر از آب خارج شود.
  2. از حرکت مصدوم جلوگیری کنید و مصدوم را تکان ندهید.
  3. زخم را با آب شیرین بشویید.
  4. برای خارج کردن خار هرگز پوست را شکاف ندهید.
  5. اگر محل فرو رفتگی خار در مفصل، سر، نخاع، سینه و.. است هرگز خودتان اقدام به خروج خارها نکنید.
  6. زخم را در آب گرم قرار دهید.
  7. زخم را بخیه یا بانداژ نکنید.
  8. نقاط سیاهی که در اثر خار توتیا ایجاد شده است را خارج نکنید.

درمان خار توتیا

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.  اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه آموزشگاه غواصی جزیره سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/12/13   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن