ترموکلاین چیست؟

ترموکلاین چیست؟

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/07/22   غزال لجه

ترموکلاین (Thermocline)

لایه‌ای از آب که مابین آب گرم و آب سرد قرار می‌گیرد را ترموکلاین می‌گویند. در واقع می‌توان گفت ترموکلاین همانند یک لایه‌ی انتقالی بین آب سرد و گرم عمل می‌کند. 

خط قرمز در این تصویر نمایانگر دمای آب دریا است. در ترموکلاین، دما به سرعت از لایه سطحی مختلط اقیانوس (که منطقه اپی پلاژیک نامیده می‌شود) تا بخش عمیق آبِ بسیار سردتر، در ترموکلاین (منطقه مزوپلاژیک) کاهش می‌یابد.

آب‌ها از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که طبق دما مشخص می‌شوند. لایه بالایی (سطحی) منطقه اپیلاژیک می‌باشد که به آن "پوست اقیانوس" یا "منطقه نور خورشید" نیز گفته می‌شود. لایه‌ی سطحی با باد و موج‌ها در تماس است، در نتیجه موجب مخلوط شدن آب و پخش شدن گرما می‌شود. در قسمت زیرین آن لایه‌ی ترموکلاین وجود دارد که یک لایه‌ی انتقالی میان آب گرمتر در سطح و آب سردتر در عمق می‌باشد. در ترموکلاین تغییر ناگهانی دما وجود دارد. در نتیجه وقتی ناگهان تغییر دما اتفاق می‌افتد، خیلی راحت می‌توانید تشخیص بدهید که در آب به ترموکلاین رسیده‌اید. در ترموکلاین دما به‌سرعت از دمای لایه‌ی گرم به دمای لایه‌ی سردتر کاهش می‌یابد.

در آب اقیانوس‌ها میزان قدرت و عمق وقوع ترموکلاین در هر فصل و هر سال متفاوت است. برای مثال در نواحی استوایی ترموکلاین نیمه دائمی می‌باشد اما در نواحی معتدل متغیر است که در تابستان در عمیق‌ترین حالت اتفاق می‌افتد و در مناطق قطبی وجود ندارد چون از همان ابتدا تا پایین آب سرد است.

برای پیش‌بینی هواشناسی از ترموکلاین نیز استفاده می‌شود. مثلا برای پیش‌بینی طوفان علاوه‌بر دمای سطح دریا، باید عمق لایه‌ی آب گرم ترموکلاین را هم در نظر گرفت. بخار آبی که در اقیانوس‌ها تبخیر می‌شود، سوخت اولیه طوفان است. عمق محدوده ترموکلاین در واقع معیار اندازه‌ی مخزن این سوخت است که به پیش‌بینی خطر طوفان کمک‌ می‌کند. 

 

بیشتر بخوانید: ماهی بادکنکی (PufferFish) با سمی کشنده برای 30 نفر!

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/07/22   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
مونا
1403/01/05 12:47
جالب بود ممنون از اطلاعات
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/05 13:45
درود، خواهشمندیم.
مریم
1403/01/05 12:36
سلام ترموکلاین مقدار مشخصی دارد یا متغیر است؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/05 14:23
درود، خیر دوست عزیز مقدار مشخصی نداره و متغییر نسبت به فصل و مکان میباشد.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن