لذیذترین غذاهای جنوبی که باید امتحان کنید

لذیذترین غذاهای جنوبی که باید امتحان کنید

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/01/31

غذاهای جنوب ایران به دلیل داشتن طعم و ادویه خاص خود، برای گردشگران جذابیت بسیاری دارند. این غذاها از مواد خام محلی تهیه می‌شوند و به شکلی سنتی و متفاوت درست می‌شوند که با توجه به فرهنگ و آداب منطقه، برای گردشگرانی که به دنبال تجربه فرهنگی هستند، بسیار جذاب است.

غذاهای جنوب ایران از لحاظ تنوع نیز بسیار جالب هستند و شامل انواع مختلفی از غذاهای گوشتی، ماهی، سبزیجات و... می‌شوند؛ بنابراین، تجربه غذایی در جنوب ایران برای گردشگران، یک تجربه خاص و بی‌نظیر است که برای بسیاری از مسافران به یکی از جذابیت‌های اصلی سفر به این منطقه تبدیل شده است.

 

معرفی برخی از لذیذترین غذاهای جنوبی

غذاهای جنوبی

 

در زیر برخی از بهترین غذاهای جنوبی را معرفی و طرز تهیه آن را بیان کرده‌ایم:

 

مجبوس عربی از بهترین غذاهای جنوبی

مجبوس عربی یکی از غذاهایی است که در مناطق مختلفی از جنوب ایران، عراق و شبه جزیره عربی تهیه و مصرف می‌شود. این غذا با استفاده از برنج، عدس، گوشت گوسفند یا مرغ، پیاز، و ادویه‌های مختلفی مانند زعفران، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه تهیه می‌شود.

مجبوس عربی که با نام پلو عربی یا هواری نیز شناخته می‌شود یکی از بهترین غذاهای جنوبی است.

برای تهیه این غذا برنج را با عدس و عصاره قلم یا آب گوشت پخته و دم می‌گذاریم سپس گوشت را با دارچین و ادویه‌های دیگر پخته و در ظرف دیگر پیاز را به همراه رب و ادویه تفت داده و گوشت را به آن اضافه کرده تا بپزد.

این غذا به عنوان یکی از غذاهای سنتی مناطق جنوبی محسوب می‌شود و از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است.

 

قلیه ماهی از بهترین غذاهای جنوبی

قلیه ماهی یکی از بهترین غذاهای جنوبی است که در استان هرمزگان و جنوب کشور مصرف می‌شود. برای تهیه این غذا نوع ماهی بسیار اهمیت دارد و معمولاً از ماهی‌های سرخو، زبیدی، شیر و...استفاده می‌شود.

قلیه ماهی به این صورت طبخ می‌شود که ابتدا گشنیز و شنبلیله را به همراه پیاز و سیر سرخ کرده و کنار می‌گذاریم. در ادامه تمرهندی را به همراه یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می‌دهیم چند دقیقه بجوشد.

سپس ماهی های سرخ شده را به همراه سبزی داخل تمبرهندی می‌ریزیم تا بپزد.

قلیه ماهی به همراه نان و برنج سرو می‌شود و به عنوان یکی از بهترین غذاهای جنوبی اگر آن را امتحان نکرده باشید حتماً نامش را شنیده‌اید. این غذا را می‌توان با میگو نیز درست کرد که به آن قلیه میگو می‌گویند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت ادم ریوی و پلورال افیوژن

 

کبه یا کپه از بهترین غذاهای جنوبی

کپه

 

کپه یکی از لذیذترین و بهترین غذاهای جنوبی ایران است که در استان هرمزگان و بعضی مناطق دیگر جنوب کشور تهیه و مصرف می‌شود.

این غذا از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول آن یعنی لایه بیرونی از برنج، سیب زمینی یا بلغور درست می‌شود و بخش میانی آن از مواد گوشتی و ادویه‌ها پر می‌شود.

برای تهیه این غذا سیب زمینی و برنج را پخته و با چرخ گوشت یا غذاساز له می‌کنیم سپس به آن آرد و ادویه اضافه می‌کنیم و به صورت توپ درمی‌اوریم و از مواد گوشتی که با پیاز درست کردیم داخل آن می‌گذاریم و می‌بندیم و داخل روغن زیاد سرخ می‌کنیم.

به عنوان یکی از بهترین غذاهای جنوبی، کپه بسیار محبوب است و تجربه آن را به علاقه‌مندان به غذاهای سنتی توصیه می‌کنیم.

 

دوپیازه میگو از بهترین غذاهای جنوبی

 

دوپیازه میگو یکی از بهترین غذاهای جنوبی است که با استفاده از مواد اولیه ساده و خوشمزه تهیه می‌شود. این غذا شامل میگوهای تازه، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و ادویه‌های مختلف مثل زردچوبه و فلفل سیاه است.

برای تهیه دوپیازه میگو، ابتدا پیاز را خرد کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. سپس میگوها را به پیاز اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت می‌دهیم تا میگوها سرخ شوند. سپس گوجه فرنگی، فلفل قرمز و ادویه‌های مختلف را به آن اضافه کرده و به مدت کمی بیشتری تفت می‌دهیم تا مزه‌های ادویه‌ای غذا بهتر جذب شوند.

دوپیازه میگو معمولاً با سیب زمینی مکعبی خرد شده و سرخ شده و نان تافتون یا نان لواش سرو می‌شود و می‌تواند به صورت غذای اصلی یا پیش غذا مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان یکی از غذاهای سنتی جنوبی، دوپیازه میگو در رستوران‌ها و غذاخوری‌های منطقه بسیار محبوب است و تجربه آن را که یکی از بهترین غذاهای جنوبی است به علاقه‌مندان به غذاهای دریایی و سنتی توصیه می‌کنیم.

 

دال عدس از بهترین غذاهای جنوبی

 

دال عدس جنوبی یک غذای محلی و از بهترین غذاهای جنوبی ایران است که معمولاً با برنج یا نان سرو می‌شود.

برای تهیه دال عدس جنوبی، ابتدا دال عدس را درون قابلمه‌ای با آب و نمک قرار می‌دهند و بر روی حرارت ملایم می‌گذارند تا پخته شود.

در یک ماهیتابه دیگر، روغن را گرم کرده و پیاز را تا حدی که نرم شود، سرخ می‌کنند. سپس زردچوبه، فلفل و ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت می‌دهند. به مواد مذکور یک لیوان آب اضافه کرده و به جوش آورده، سپس برنج یا بلغور را اضافه می‌کنند تا بپزد.

پس از پخته شدن مواد، دال عدس را به آن اضافه می‌کنند تا جا افتاده و غلیظ شود. در نهایت، دال عدس جنوبی را با برنج یا نان سرو می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: ادم ریوی غوطه‌ور

 

مقلوبه گوشت و بادمجان از بهترین غذاهای جنوبی

مقبوله گوشت

 

مقلوبه گوشت و بادمجان یکی از لذیذترین و بهترین غذاهای جنوبی است که در استان هرمزگان و برخی مناطق خلیج فارس طرفداران بسیاری دارد.

 این غذا از گوشت گوسفندی، بادمجان، پیاز، سیر، نمک، فلفل، زردچوبه و دیگر ادویه‌ها تهیه می‌شود.

 گوشت به همراه پیاز، سیر و ادویه‌های مختلفی مانند زردچوبه و فلفل سرخ شده و پخته می‌شود و در لحظات آخر پخت سیب زمینی اضافه شده و سپس بادمجان‌ها که به صورت حلقه‌ای برش داده شده سرخ می‌شود.

در کف قابلمه بادمجان‌های سرخ شده را می‌چینیم و روی آن برنج ریخته و لایه‌لایه مواد گوشتی را اضافه می‌کنیم و دم می‌گذاریم تا بپزد.

علاقه‌مندان به غذاهای جنوبی به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده مقلوبه، آن را یکی از بهترین غذاهای جنوبی می‌دانند.

 

امگشت پلو از بهترین غذاهای جنوبی

 

امگشت پلو با ماهی و کشمش و گشنیز یکی از انواع محبوب پلو و از بهترین غذاهای جنوبی است.

 این غذا مخصوص خوزستانی‌ها و جنوبی های خونگرم است که در زمان‌های قدیم با ماهی تن طبخ می‌شده؛ ولی امروزه از کنسرو تن ماهی برای تهیه آن استفاده می‌شود.

در این نوع از امگشت پلو، پیاز و سیر نگینی را با شوید و گشنیز تازه و ادویه‌های دلخواه تفت می‌دهیم سپس تن ماهی یا ماهی قزل‌آلا که صورت تکه تکه ای خرد کردیم را اضافه می‌کنیم.

در قابلمه دیگر برنج آبکش شده را به همراه موادی که آماده کردیم به صورت لایه لایه می‌ریزیم و می‌گذاریم روی شعله ملایم به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پخته شود.

پس از پخت، امگشت پلو با ماست، پیاز یا همراه سالاد و سبزیجات سرو می‌شود. به این ترتیب شما تجربه نوش جان کردن یکی از بهترین غذاهای جنوبی را به دست می‌آورید.

 

بیشتر بخوانید: 7 نکته که قبل از شروع غواصی باید بدانید

 

پلو شوشتری از بهترین غذاهای جنوبی

پلو شوشتری

 

پلو شوشتری که شباهت بسیاری به باقالی پلو شیرازی دارد یکی از بهترین غذاهای جنوبی است. این غذا با استفاده از برنج، مرغ، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، روغن و ادویه‌های مختلف مانند زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین درست می‌شود.

 در این پلو، مرغ را به همراه پیاز داغ سرخ کرده و سپس زعفران و ادویه‌های خوشبو و معطر را به آن اضافه می‌کنیم. سپس لوبیا چشم بلبلی پخته شده را به آن افزوده و اجازه می‌دهیم جا بیفتد.

برنج را آبکش کرده و پس از قرار دادن سیب زمینی به عنوان ته دیگ در قابلمه لایه لایه برنج را به همراه مرغ و شوید خشک می‌ریزیم.

طعم و مزه مرغ و لوبیا چشم بلبلی به این پلو عطر و طعم خاصی می‌بخشد و آن را به یکی از بهترین غذاهای جنوبی تبدیل می‌کند.

 

قیمه بوشهری از بهترین غذاهای جنوبی

 

قیمه بوشهری یکی از بهترین غذاهای جنوبی است که در شهر بوشهر و جزیره خارک معروف است. این غذا معمولاً با شکر پلو و به عنوان غذای نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا سرو می‌شود.

برای تهیه قیمه بوشهری که از بهترین غذاهای جنوبی است باید پس از آنکه گوشت گوسفند، لپه و سیب زمینی را کاملاً پختیم، لپه را به همراه سیب زمینی با استفاده از گوشت کوب دستی بکوبیم و در ظرفی دیگر گوشت را نیز کاملاً کوبیده و به همراه آب گوشت به مخلوط لپه و سیب زمینی اضافه می‌کنیم.

 یک عدد پیاز را تفت داده و سپس رب و ادویه‌های دلخواه را اضافه می‌کنیم و مخلوط گوشت را به آن افزوده و وقتی جوشید هل، آبلیمو، زعفران و گلاب را به آن اضافه می‌کنیم. در نهایت این قیمه با برنج سفید یا شکر پلو سرو می‌شود و معمولاً با ترشی یا ماست میل می‌شود.

 

سخن پایانی

غذاهای جنوب ایران به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. بسیاری از مسافران و گردشگران به جنوب ایران سفر می‌کنند تا طعم لذیذ این غذاها را تجربه کنند.

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/01/31

بحث و تبادل نظر
حسن پور شعبانی
1403/02/05 13:10
همه غذاهای جنوب خوبه ولی قلیه ماهی بهترینه به نظر من
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:18
درود، بله درسته البته این مورد سلیقه ای هست.
مریم
1403/02/05 12:58
کلا غذاهای محلی ایران همه لذت بخش هستند.
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:15
درود، کاملا درسته و همه غذاهای محلی عالی و لذیذ هستند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن